LUT Metallin ja LUT Energian yhteisen LUT Sammio2 -projektin ideana on rakentaa sähkömoottorilla kulkevia kulkupelejä, joilla tullaan kilpailemaan keväällä 2012 Suomen mittakaavassa ainutlaatuisessa Joulella Pisimmälle -kilpailussa Lappeenrannan satamassa. Kilpailu on osa Lappeenranta GP 2012 -tapahtumaa. Konetekniikan opiskelijat vastaavat ajopelien mekaniikan suunnittelusta ja valmistuksesta, sähkötekniikan ryhmät pitävät huolen sähkökäytön suunnittelusta. Kokonaistavoitteena on saada aikaan mahdollisimman energiapihi ajopeli. Tämä projektiblogi valaisee ryhmien ja muiden projektiin tavalla tai toisella liittyvien henkilöiden kuulumisia tiellä kohti lopullista tavoitetta.

perjantai 30. maaliskuuta 2012

Osiakin jo valmistunut..

Kuvat todistakoon, että kyllä vain konepajan puolella piirustuksia on jo osiksi muuttunut..tuo yksi ratas ei tahtonut mennä moottorin akselille, oliko rattaan navan reiän halkaisijaksi ilmoitettu vain moottorin akselin halkaisija? Vai liekkö toleranssimerkintä ollut sieltä tuonnepäin? Eipä hätiä, ammattilaisilta tuon korjaus ei vaatinut kuin sorvin, hiomapaperia ja hyvää näppituntumaa..kyselin palautetta pajamiehiltä piirustuksista, aika kohteliaasti vastailivat. Joitain käytännön seikkoja olisi hyvä miettiä tarkemmin valmistuskuvia tehtäessä; esimerkiksi kierteiden lopetusurat olisi järkevää merkitä edes maininnalla (ja mikä sen kierteen todellinen toimintapituus silloin on), reiän ja kuopan ero olisi hyvä jotenkin saada myös näkyviin ja muutenkin pyrkiä kuvat tekemään siten, ettei tarvetta ylimääräisiin aprikoimisiin ja varmisteluihin tai tiedusteluihin sorvin äärellä enää suotta olisi. Kehuja tuli siitä, ettei toleransseja oltu suotta viskottu sinne tänne valmistusta kiristämään. Jäi kyllä kysymättä, että oliko niitä toleranssimerkintöjä sitten lainkaan..





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti