LUT Metallin ja LUT Energian yhteisen LUT Sammio2 -projektin ideana on rakentaa sähkömoottorilla kulkevia kulkupelejä, joilla tullaan kilpailemaan keväällä 2012 Suomen mittakaavassa ainutlaatuisessa Joulella Pisimmälle -kilpailussa Lappeenrannan satamassa. Kilpailu on osa Lappeenranta GP 2012 -tapahtumaa. Konetekniikan opiskelijat vastaavat ajopelien mekaniikan suunnittelusta ja valmistuksesta, sähkötekniikan ryhmät pitävät huolen sähkökäytön suunnittelusta. Kokonaistavoitteena on saada aikaan mahdollisimman energiapihi ajopeli. Tämä projektiblogi valaisee ryhmien ja muiden projektiin tavalla tai toisella liittyvien henkilöiden kuulumisia tiellä kohti lopullista tavoitetta.

tiistai 15. toukokuuta 2012

Lappeenranta GP:n satoa

Lappeenranta GP 2012 -kilpailut käytiin lauantaina 28.4.2012 tuulisessa, mutta muuten siedettävässä kelissä Lappeenrannan satamatorin liepeillä. Joulella Pisimmälle- ja SaimiaRACE -kisat kaikkine oheisohjelmineen, juontajineen, kojuineen ja esityksineen veti vallan mukavasti väkeä paikalle kevään avaukseen. Päivä oli järjestäjille ja osallistujille varsin antoisa, jos toki osittain työllistäväkin. Kokonaisuudessa oli hyvää ja lupaavaa meininkiä ja ensi vuonna samoihin aikoihin kisaillaan taas! Tässä hiukan tunnelmia päivästä:










Proffan tyylinäytettä, vaatii myös jalkalihaksia! Meno lopulta hyytyi sangen näyttävän sinipilven verhoamana..
Voittajan eleetöntä, mutta nopeaa ja taloudellista menoa:
Palkintojenjakoa, Jone ja tytöt. Ai niin, on siellä selvästi kone- ja sähköteekkareitakin..
Tästä kuvasta tarkempisilmäinen voinee löytää hinausköyden..kilpailun ulkopuolinen näytösajo siis kyseessä. Sellaista uhoa kuului, että ensi kerraksi ajokki kuntoon tulee!

Pienimpien lasten katseluoikeutta radalle päin harkittiin rajoitettavan siinä vaiheessa, kun yleisö joutui ilokseen sekä kauhukseen toteamaan LUT:n lähes koko henkilökunnan lähes koko talven työpanoksen, lukemattomien ja kirjoittamattomien henkisten sekä fyysisten taidon- ja voimainponnistusten tuloksen ilmestyvän ajoradalle kisaan mukaan. Tyyliä kieltämättä oli ja erityisesti myötätuuliavustimena toiminut sivuovi herätti ihailua nerokkuudellaan. Myös muuhun varusteluun oli pieteetillä keskitytty kisamaskottia myöten. Tekijät väläyttivät rautaista ammattitaitoaan voimansiirtoketjun viimeistelyssä tekaisemalla uuden hammaspyörän tuntia ennen lähtöä. Ei sillä, että sekään olisi riittävästi auttanut pahimmassa ylämäessä, mutta tekemisen meininkiä oli!


SaimiaRACE -kisassa nähtiin mm. tällaisia ajopepelejä, joiden ajettavuuteen ja voimansiirtoratkaisuihin oli selkeästi panostettu:





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti