LUT Metallin ja LUT Energian yhteisen LUT Sammio2 -projektin ideana on rakentaa sähkömoottorilla kulkevia kulkupelejä, joilla tullaan kilpailemaan keväällä 2012 Suomen mittakaavassa ainutlaatuisessa Joulella Pisimmälle -kilpailussa Lappeenrannan satamassa. Kilpailu on osa Lappeenranta GP 2012 -tapahtumaa. Konetekniikan opiskelijat vastaavat ajopelien mekaniikan suunnittelusta ja valmistuksesta, sähkötekniikan ryhmät pitävät huolen sähkökäytön suunnittelusta. Kokonaistavoitteena on saada aikaan mahdollisimman energiapihi ajopeli. Tämä projektiblogi valaisee ryhmien ja muiden projektiin tavalla tai toisella liittyvien henkilöiden kuulumisia tiellä kohti lopullista tavoitetta.

lauantai 12. marraskuuta 2011

#8 ja kuinkas tässä näin kävi

Vuosi 2011 ja sähkömenopeliprojekti on jo pitkällä ja suunnitelmat alkavat kulminoitua yhteiseksi näkemykseksi siitä miten päästää Joulella Pisimmälle. Kun muodot, materiaalit ja suurimmaksi osaksi mitatkin on hiottu huippuunsa, haluamme hiukan vilkaista olan yli mitä sitä tuli oikein matkan varrella touhuttua. 3D-malleja on piirrelty päivät ja yöt läpeensä, konseptipaperille raapustettu lukemattomia rivejä, mäkiautojakin ihmetelty jokunen tovi ja ennen kaikkea Ideoita pyöritelty aivomyrsky toisensa perään. Jälki on paikoitellen ollut hyvinkin rumaa, mutta koko ajan on kehitytty, ja uskommekin että lopputuote on paitsi paras ja kaunein, myös lopulta kaiken vaivan arvoinen.

 
Seuraa havainnollinen kuvasarja ideoista, joista yksikään ei sellaisenaan ollut ratkaisu kaikkiin tarpeisiimme, mutta joista jokaisesta ammennettiin paloja siihen palapeliin jonka ryhmä 8 teille tänä päivänä tarjoaa.


Sittemmin jopon keulimista on saatu hieman hillittyä ja lopputulos on valmistusystävällinen, kevyt ja yksinkertainen. Emme ole sokeasti rakastuneet ensimmäiseen tahi kolmanteenkaan ensi alkuun parhaalta vaikuttaneeseen aivopieruun. Vaihtoehtoja on aina ollut ja on edelleen, niitä on kilpailutettu ja tullaan kilpailuttamaan. Ja koska kisaamme paitsi muita joukkueita vastaan, myös niiden kanssa, on rungossa otettu huomioon "asiakkaiden" tarpeet, toiveet sekä budjetti. Niin ja tietysti se painopiste, jotta akselisto voidaan sijoittaa siten että ajokki kääntyy vaan ei kaadu. Vaikka siinä olisikin kolme pyörää. Ja ratin takana teekkari vapputunnelmissa :)

Jos haluat nähdä kuinka näistä raakileista syntyi Paras ja Kaunein, ota yhteyttä! Uutta promomateriaalia tipahtelee blogiinkin tihenevään tahtiin osavalintojen täsmentyessä, mutta tiimi on aina askeleen edellä ja tuoreimmat piirustukset lymyilevät pöytälaatikossa voittajajoukkueelle varattuna.


Suunnittelupäällikkö: mikko.mutanen(ät)lut.fi
Tuotantopäällikkö: ilkka.husu(ät)lut.fi
Faniposti: heikki.kiili(ät)lut.fi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti